رژیم کم کربوهیدرات و کاهش التهاب

 8می 2014- بر اساس تحقیقات جدید رژیم کم کربوهیدرات سبب کاهش التهاب در بیماران مبتلا به دیابت نوع  2 می شود، اما رژیم کم چرب چنین تأثیری ندارد.

 این موضوع که در بیماران مبتلا به دیابت  نوع 2 میزان التهاب نسبت به افراد غیردیابتی بالاتر است بخوبی مشخص شده است و دانشمندان بر این باورند که افزایش التهاب سبب افزایش خطرابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و سایر عوارض در این بیماران می گردد.

دانشمندان دانشگاه Linköpingدر سوئد می گویند: رژیم کم کربوهیدرات (نه رژیم کم چرب) سبب کاهش میزان التهاب دربیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

در تحقیقات قبلی، دریک کارآزمایی بالینی که در آن 61 بیمارمبتلا به دیابت نوع2 شرکت داشتند، یک رژیم کم کربوهیدرات با یک رژیم کم چرب سنتی مقایسه گردید. نتایج بدست آمده  نشان می دهد سطح مارکرهای التهابی خون در بیمارانی که از رژیم  کم کربوهیدرات تبعیت کرده بودند کاهش یافته است علیرغم این واقعیت که مقدار کاهش وزن درهر دو گروه  مشابه بود.

این کار آزمایی به مدت دو سال انجام و توسط دکتر Guldbrandو پرفسور Nyströmسرپرستی  گردید. بیماران بصورت تصادفی در گروه رژیم  کم کربوهیدرات یا رژیم کم چرب سنتی ثبت نام شدند  متخصص تغذیه به هر دو گروه درسه نوبت درسال اول، توصیه های لازم و منوی غذایی مورد نظر را ارائه داد. تأثیر این دو رژیم غذایی بر مقدار قندخون، چربیهای خون و وزن افراد بررسی و در مجله ی Diabetologiaمنتشر گردید.

در تحقیق اخیر که نتایج آن در مجله ی Annals of Medicineمنتشر گردید تأثیر این دو رژیم بر میزان التهاب بررسی شد. این تحقیق با همکاری پرفسور Jonassonمتخصص قلب انجام شد. در این تحقیق با مقایسه افراد سالم غیر دیابتی با بیماران دیابتی درشروع  تحقیق مشخص گردید که میزان  مارکرهای التهابی[ C-reactive protein, IL-1Ra (interleukin-1 receptor antagonist), IL-6 (interleukin 6), TNFR1 (tumour necrosis factor receptor 1) and TNFR2] درافراد دیابتی بطور چشمگیری  بیشتر از  افراد سالم  غیردیابتی است.

آنالیزهای جدید پس از 6 ماه یعنی زمانیکه  افراد به این دو رژیم غذایی کاملاً پایبند بوده و کاهش وزن آنها به حداکثر رسیده بود، نشان داد که کاهش وزن درهر دو گروه مشابه بوده و حدود 4 کیلوگرم است، درحالیکه مقدار قند خون درگروهی که تحت رژیم کم کربوهیدرات بودند (مقدار مصرف کربوهیدرات این افراد به 25 درصد از کل کالری روزانه کاهش یافته بود) کاهش بیشتری یافته است. پس از 6 ماه، میزان مارکرهای التهابی درگروهی که تحت رژیم کم کربوهیدرات بودند بطور چشمگیری کاهش یافته بود درحالیکه  درگروه رژیم کم چرب چنین تغییری مشاهده نگردید.

 بطور خلاصه، درکارآزمایی اخیر کاهش وزن افراد در دو گروه رژیم غذایی کم کربوهیدرات  و کم چرب مشابه بود اما فقط رعایت رژیم کم کربوهیدرات تأثیرات مطلوبی بر مارکرهای التهابی  دربیماران مبتلا به دیابت نوع 2 برجا گذاشته بود.

 منابع:

Annals of Medicine, 2014; 46 (3): 182 DOI: 10.3109/07853890.2014.894286

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/05/140508095415.htm

 

سرپرست مترجمین: فرخی نیا